Internationell satsning på omnichannel retailing

För Robert Kindstrand, marknads- och e-handelschef på Hööks Hästsport AB, spelar helheten en väldigt stor roll. Hur olika delar av verksamheten arbetar utifrån en och samma linje. Hur deras försäljningskanaler förmedlar samma enhetliga bild av vad de står för. Hur företagets partners kan samarbeta både med Hööks och med varandra. Allt för att skapa en röd tråd i allt de gör.

Robert, som kom till Hööks för drygt ett halvår sedan, blev snabbt inspirerad av den resa som företaget har gjort under de senaste åren.
– Jag drogs till den företagskultur som präglar verksamheten och till människorna som skapar den. Jag kunde snabbt se stor potential i företagets utveckling, säger Robert Kindstrand.

 

Jetshop Hooks Omnichannel retailing cross-border commerce

Jetshop har gått in helhjärtat i projektet

Robert Kindstrand, Hööks Hästsport
Jetshop Hooks responsiv e-handelslosning e-commerce omnikanal Jetshop Hooks B2C Omnichannel retaling

VILKA BEHOV STYR?

Efter att ha haft likande roller på andra företag under de senaste 10 åren har han varit med om en intressant utveckling. Både hans roll som marknads- och e-handelschef såväl som hur företagen bemöter kunden har hunnit genomgå stora förändringar.

– Allt går väldigt mycket snabbare. Kunder köper mer utifrån ett dagligt än ett framtida behov när de handlar idag. Och de är mycket mer pålästa när de kommer till butiken istället för att förlita sig på att de kan få råd och information från personalen. Det har gjort det än mer viktigt att ha en bra digital plattform på plats, fortsätter Robert Kindstrand.

ATT SAMLA ALLA DELAR

Just kombinationen mellan vad som sker i butik och via deras digitala försäljningskanal har varit extra viktig i Hööks arbete.

– För att få bästa möjliga effekt måste det fysiska och digitala mötas. De olika delarna var för sig når inte hela vägen fram. Det är hur de fungerar ihop som styr resultatet. För att lyckas med det behöver man få ihop gruppen. Alla avdelningar, vare sig det handlar om marknad, logistik, butikerna eller de ansvariga för sortimentet, behöver jobba som en, säger han.

SAMMA HÖÖKS PÅ ALLA MARKNADER 

Idag finns Hööks Hästsport representerade med över 50 fysiska butiker i Sverige, Norge, Finland och Danmark. Utöver det hittar man Hööks Hästsports produkter i webbutiken som är tillgänglig för hela EU-området.

– Min uppgift är både att driva varumärket framåt såväl som att se till att det håller ihop oavsett var man stöter på det. För även om det behöver göras anpassningar på olika marknader ska vi hålla samma profil. Samma produkter till samma pris, förklarar Robert Kindstrand.

ATT UNDERLÄTTA PROCESSEN

Under det senaste halvåret har Hööks Hästsport arbetat tillsammans med Jetshop för att se till att företagets plattform lever upp till både verksamhetens och kundernas förväntningar.

– Jetshop Commerce som plattform var rätt för oss som är aktiva i så många olika kanaler och deras lösning gör det enkelt för oss att arbeta i flera länder. De har gått in helhjärtat i projektet och jag uppskattar hur mycket de brinner för vårt varumärke. De har varit tillgängliga och väl förberedda under hela processen, avslutar Robert.

EN TYDLIG KUNDRESA

I vårt arbete tillsammans med Hööks Hästsport har vi på Jetshop lanserat ny funktionalitet med målet att förenkla kundens köpresa samtidigt som den effektiviserar det administrativa arbetet bakom e-handeln.

– Bytet gick väldigt smidigt och trafiken till e-handeln har ökat sedan lanseringen. Det har varit ett aktivt samarbete med Jetshop och deras partners, Infostep och R3, som har hjälpt till under hela resan. Vi har nu en plattform som är mer kundfokuserad och som är mer kommunikativ än tidigare. Produkterna är ännu synligare och med hjälp av en tydligare sortering, navigering och kassa har vägen till köp blivit mycket enklare, avslutar Robert Kindstrand.

Besök Hooks.se

Mer info?

Martin Myhrman
Key Account Manager