Fokus på köpresan i alla kanaler

ICA är Sveriges största aktör inom retail och kraven på den digitala närvaron är hög. Sedan 2011 har ICA Hemma, koncernens koncept för köks-, hem- och fritidsprodukter, samarbetat med Jetshop. Lisa Högberg, som är onlinechef på ICA Hemma, arbetar med oss mot ett högt uppsatt mål för deras e-handelskanal.

Hämta där du vill

Idag samarbetar ICA Hemma med ICA-butiker över hela landet för att kunna erbjuda snabba och smidiga beställningar online. Förutom uthämtning i butik erbjuder de även postpaket och hemleverans. Men idag väljer 70 % av alla kunder att hämta ut sina paket i den närmaste ICA-butiken.

– Vi har en spännande och utmanande uppgift att ta oss an. Vårt mål är att erbjuda Sveriges snabbaste e-handel med upphämtning i butik. Med icahemma.se och över 1200 butiker har vi alla möjligheter att nå dit, säger Lisa Högberg.

Jetshop ICA omnichannel retailing e-handel e-commerce B2C

Vi ska erbjuda Sveriges snabbaste e-handel

Lisa Högberg, ICA Hemma
Jetshop ICA omnichannel in-store leverans delivery lojalitet kundklubb Jetshop ICA Hem B2C E-handel E-commerce omnikanal

Snabbt till marknaden

När ICA Hemmas och Jetshops samarbete inleddes hade de ingen e-handelsplattform på sin site – men de hade sett hur de började få allt större konkurrens från nätaktörer inom flera av produktkategorierna som de erbjuder.

– Vi ville få en lösning på plats snabbt och Jetshop Commerce gjorde det möjligt. ICA Hemma har, och har alltid haft, en bra relation med Jetshop. De lyssnar på våra behov och har förståelse för ICA som varumärke, fortsätter Lisa Högberg.

Lösningen som Jetshop levererade innehöll funktioner som gynnar ICA Hemma, butikerna och slutkunden i flera led. Detta med hjälp av funktionalitet och integrationer kopplat till allt ifrån logistik- och varuflöden till betalningsmetoder och leveransalternativ.

En sömlös upplevelse

E-handeln, som har en konverteringsoptimerad design, har integrerats med ICA Bankens lojalitetsystem. Det betyder att kunderna som är med i ICA:s kundklubb får bonus även via e-handeln. Tillsammans med Jetshop har ICA Hemma även arbetat med möjligheten att göra beställningar via e-handelsstationer i butik.

 

– De viktigaste för oss med lösningen är möjligheten att hämta varor i sin lokala ICA-butik och få ICA bonus på alla köp. Det är en enkel köpresa och vi har fått mycket positiv kundrespons kring att siten är enkel att handla på, avslutar Lisa Högberg.

I butikerna har personalen fått tillgång till ett orderverktyg för plock-och-pack. Förutom att vara ett effektivt verktyg för orderhantering hjälper det även personalen att få överblick över orderflöden och hanteringshastigheter hos andra butiker i landet. Dessutom hanteras vissa ICA-butikers lagersaldo via API-integrationer som alltid finns tillgängligt online.

Ständig vidareutveckling

Sedan starten 2011 har ICA Hemma och Jetshop arbetat tillsammans för att vidareutveckla och förfina varje aspekt av köpprocessen, och ta handelskanalen till nästa nivå.

Besök Icahemma.se

Mer info?