Alltid bara i början – hela tiden på väg framåt

24_white

Lyckad e-handel är, givetvis, mer än en vass plattform. Läs om företaget som gillar Jetshop för våra ambitioner och vår vilja att arbeta nära kunden.

Lagerhaus startade e-handel 2011, mycket för att kunderna efterfrågade det och något man skulle ha för att vara med i matchen. Maria Åkfors är e-commerce manager på Lagerhaus, och förklarar hur företagets satsning på näthandel startade. – Det började småskaligt. Vi delade lager med butiken på Vallgatan i Göteborg och skötte all logistik med packning och frakt från huvudkontoret mitt i Göteborg.

LEVA VARUMÄRKE ONLINE

Lagerhaus lever efter mottot: “Vi är en inredningskedja som erbjuder prisvärda produkter med unik design som enkelt förnyar hemmet.” Därför blev e-handeln snabbt mycket mer än att bara vara med i matchen. Den blev en del i att leva sitt varumärke.

För var blir det enkelt att förnya hemmet, om inte via nätet? Kunden når butiken när som helst, varifrån som helst och slipper släpa varor från butiken, till exempel.

Jetshop ICA omnichannel retailing e-handel e-commerce B2C

Samarbetet med Jetshop har varit rätt från första start

Maria Åkfors, Lagerhaus
Jetshop ICA omnichannel in-store leverans delivery lojalitet kundklubb Jetshop ICA Hem B2C E-handel E-commerce omnikanal

HELA TIDEN PÅ VÄG FRAMÅT

På bara ett par år växte e-handeln ur den centrala göteborgskostymen och 2016 flyttade lager och logistik ihop med centrallagret i Borås. Ungefär samtidigt med detta växte också behovet av en mer standardiserad e-handelsplattform, som hade ett tydligt fokus på att driva utvecklingen framåt.

– Vi är ganska små i sammanhanget men har ambitionen att åtminstone hålla jämna steg med utvecklingen. Det är jätteviktigt i vår bransch, där konkurrensen år stenhård. Vi klarar inte detta på egen hand. Men i Jetshop har vi hittat en partner som också har ambitioner.

För, som Maria säger om var Lagerhaus befinner sig i förhållande till sin onlinestrategi:

– Man är alltid bara i början, för allt händer så himla snabbt i den här världen. Det är det som är tjusningen. Men också det som gör det så värdefullt att ha en partner i sitt arbete för att hålla jämna steg.

Sömlös upplevelse med omnikanal

Inte minst viktigt blir det när vi ser till hur Lagerhaus utvecklar sitt omnikanalkoncept. Där är ambitionen en sömlös upplevelse mellan butik, e-handel, sociala media och de andra kanaler företaget finns i.

 

Man har bland annat börjat spåra hur köp kan påbörjas i e-shoppen för att sedan avslutas i butik. Eller hur Lagerhaus Instagramföljare, en av deras viktigaste marknadsföringskanaler, snabbt plockar upp de trendiga produkterna och direkt handlar från nätet. Något som ibland kan bli så lyckat att det balanserar på gränsen till det motsatta, berättar Maria:

– För några år sedan, innan vi riktigt förstod impacten av Sociala medier, promotade vi en ytterst begränsad upplaga av utvalda lampor på Instagram. Det tog 20 sekunder för lamporna att sälja slut. Vi fick så klart en hel del besvikna kommentarer men lyckades vända det hela till något bra. Och lärde oss vilken kraft sociala media har.

Sedan en tid arbetar Jetshop och Lagerhaus enligt Jetshops elasticmodell. Det innebär att en affärsutvecklingspartner hos Jetshop kontinuerligt arbetar med Lagerhaus för att ta dem vidare. Så att de hela tiden kan hålla jämna steg, och blicken framåt. Även om de alltid bara är i början.

Besök lagerhaus.se

Mer info?