driftstatus

Drift och underhåll är högsta prioritet

Har du din webshop på våra servrar ska du kunna känna dig trygg. Att hålla servrarna igång är vår högsta prioritet. På grund av omständigheter som vi inte kan råda över, sker tyvärr störningar ändå. Här hittar du all info om planerade underhåll, status på eventuella driftstörningar och när felet förväntas vara åtgärdat.

Driftstörning Specter

2017-01-20 Vi har just nu en driftstörning i integrationen mot Specter som resulterar i att synken mellan systemen inte fungerar. Tekniker arbetar med att lösa problemet.
Problemet är åtgärdat. Integrationen kommer börja synkronisera som vanligt vid nya beställningar och ändringar av produkter. Kontakta supporten vid behov av en manuell ordersynkning.

Akut underhåll

En av våra driftpartners behöver utföra akut underhåll på sitt nätverk mellan 22:00 och 22:30, detta bör inte störa driften på några butiker men är omöjligt att garantera.

Driftstörning på en server

Vi har sedan ca kl 18 bekymmer med en server som gör att vissa shoppar kan vara svåra att nå. Vi jobbar på att lösa detta så snart som möjligt.   Servern fungerar nu stabilt (18.35).

Driftstörning E-butik

Just nu upplever vissa butiker på E-butiks plattformen en driftstörning som gör att dessa butiker inte svarar som normalt. Tekniker arbetar med problemet. Problemet är nu åtgärdat och alla butiker svarar som normalt.

Driftstörning hos serverleverantör

Just nu är det problem hos en av våra serverleverantörer vilket innebär att många av våra kunder inte kan komma åt sina sidor, vi har kontaktat dom om problemet och kommer löpande uppdatera här så snart vi har mer information. Vår leverantör har precis återkommit om att deras system ska vara stabila igen, alla butiker bör åter fungera som vanligt.
 

Driftstörning växel och 3

Just nu är det problem med våran växel, och 3. Vi får be er att maila in era ärenden istället tills detta är löst.
 

Driftstörning E-butik

Underhållsarbetet är nu klart. Om det skulle vara några efterskalv (bilder som inte syns, eller produkter som inte visas t.ex.) – kan ni kontakta Supporten, så hjälper de er. Ett större underhållsarbete kommer genomföras med start kl 23:00 till följd av dagens driftstörning. Detta kan innebära problem att nå delar av eller hela butiker. Det finns ingen planerad sluttid av arbetet. Driftstörningen är åtgärdad men mindre störningar kan förekomma under kvällen till följd av vidare servicearbeten av vår driftmiljö. Vi har för tillfället en driftstörning som drabbar våra kunder på E-butiksplattformen. Tekniker jobbar på att lösa problemet så snabbt som möjligt.
 

Vår partner DIBS meddelar om driftstörning – 28/11

DIBS rapporterar att dom löst problemet och att deras system fungerat felfritt sedan kl 16 den 1/12. DIBS har fortsatta driftstörningar men i de flesta fall fungerar tjänsten som den ska, störningar kan dock förekomma. DIBS meddelar att de fortfarande undersöker problemet, men att det är stabilt för tillfället. Vissa ordrar genom DIBS kan erfara långa responstider. DIBS egna tekniker jobbar på problemet.
 

Problem med betalningar via Klarna Checkout – 11/8

Problemet är åtgärdat och samtliga betalningar har nu fått en betalstatus i Jetshop och komplett information i Klarna. Vissa av våra kunder kan uppleva problem med betalningar som är genomförda via Klarna Checkout, bland annat kan betalstatus saknas i Jetshop och ordermail skickas ut flera gånger. Felsökning pågår. De betalningar som saknar betalstatus i Jetshop behöver hanteras i Klarnas administration. Kontrollera uppgifterna i ordern och komplettera med eventuell data som saknas.
 

Driftstörning 31/10

Samtliga problem skall nu vara åtgärdade. Vi har för närvarande en driftstörning på Jetshop plattformen som kan orsaka att vissa sidor svarar långsammare eller sporadiskt inte går att nå, tekniker jobbar på att åtgärda problemet. Problemet ska nu vara löst för de flesta butiker. Vissa kunder kan fortsatt uppleva problem med sökfuntionen och vissa betalmetoder. Detta undersöks just nu av tekniker.
 

Driftstörning 17/10 – E-butik

Just nu har vi en driftstörning på vår plattform E-butik. Driftstörningen påverkar endast kunder som har denna plattform. Felsökning pågår. Problemet är nu löst och butikerna svarar som vanligt igen.
 

Driftstörning – 2/8

Vi har för närvarande en driftstörning på Jetshop plattformen som kan orsaka att vissa sidor svarar långsammare, tekniker jobbar på att åtgärda problemet. Problemet ska nu vara löst och sidor ska svara som vanligt igen.

Driftstörning 20/7 – E-butik

Just nu har vi en driftstörning på vår plattform E-butik. Driftstörningen påverkar endast kunder som har denna plattform. Felsökning pågår. Detta ska nu vara avhjälpt.

Driftstörning – ebutik Flex

Det pågår just nu en driftstörning på Flex plattformen. Tekniker jobbar på att åtgärda detta. Detta ska nu vara åtgärdat

Planerat serviceunderhåll – 8 juni 00:00 – 06:00

Natten mellan den 7-8 juni kommer vi att genomföra ett planerat serviceunderhåll på en av våra driftmiljöer. Detta för att säkerställa en långsiktig och felfri drift. Berörda kunder har blivit informerade via mail. Servicefönstret kommer att pågå från 00:00 – 06:00 och under tiden kan berörda butiker periodvis vara otillgängliga. Ingen åtgärd från våra kunder är nödvändig.

Driftstörning 20/5 – sökfunktion

Just nu har vi en driftstörning på sökfunktionen i butikerna. Tekniker jobbar på att åtgärda problemet.

Driftstörning – Klarna Checkout

12:40: Klarna Checkout har för tillfället en driftstörning, Klarna arbetar med att lösa problemet. 13:25 Problemet ska nu vara avhjälpt.

Planerat serviceunderhåll – 28 april 00:00 – 06:00

Natten mellan den 27-28 april kommer vi att genomföra ett planerat serviceunderhåll på en av våra driftmiljöer. Detta för att säkerställa en långsiktig och felfri drift. Berörda kunder kommer bli informerade via mail. Servicefönstret kommer att pågå från 00:00 – 06:00 och under tiden kan berörda butiker periodvis vara otillgängliga. Ingen åtgärd från våra kunder är nödvändig.

13/4 Störning DIBS

11:19 DIBS har för närvarande störningar vilket påverkar våra kunder som använder DIBS i kassan. Läs status här: http://www.dibs.se/driftstatus 12:34 Allt skall vara löst nu.

Driftstörning på mailserver

En av våra mailservrar påverkas just nu av en driftstörning. Detta påverkar vissa av våra kunder genom att orderbekräftelser ej skickas ut. Vi undersöker detta under dagen, och siktar på att ha igång mailservern senast imorgon (måndag).

3/3 Telefonproblem

Vi har för närvarande problem med vår växel. Detta verkar vara ett problem relaterat till 3 och vi undersöker för fullt. Vi hänvisar till mail tillsvidare. Ni når supporten på support@jetshop.se sälj på sales@jetshop.se och ekonomi på finance@jetshop.se

Planerat driftunderhåll 13/2

Den 13 februari kommer vår driftspartner att genomföra ett planerat systemunderhåll mellan 20:00-23:00. Vi har fått besked om att underhållet inte ska påverka våra kunder. Vi kommer dock självklart att finnas tillgängliga för att säkerställa att allt fungerar som det ska.

Driftstörning en server

Servern fungerar nu igen Just nu har vi en driftstörning på en av våra servrar felsökning pågår. Ett fåtal kunder påverkas av detta.

Större Driftstörning 1/4

14:45: En av våra leverantörer har för närvarande en större driftstörning vilket påverkar åtkommsten till våra siter och system. Vi har kontakt med vår leverantör som jobbar på att lösa problemet så snabbt som möjligt. 15:10 Siter och system har nu börjat svara igen. Väntar på mer information från vår leverantör om vad som orsakat denna driftstörning.