5 e-handelstrender 2016 och vad de betyder för dig

5 e-handelstrender och vad de betyder för dig

1. Fler enheter i köpresan
Statistik från olika håll i världen visar att i snitt 50% av alla köp sker med hjälp av flera enheter. Vanligt är att söka information i mobilen för att sedan avsluta köpet på datorn – eller tvärt om. Statistiken visar tydligt att de som använder fler enheter oftare än tidigare avslutar köpet i mobilen.

Vad innebär det för dig:
Du som handlare måste erbjuda en kundupplevelse som är oberoende av vilken enhet som används (responsiv design) och fortsätta att optimera upplevelsen för mobila besökare. Med minskad friktion, exempelvis vid betalning, ökar konverteringsgraden. Dina kampanjer och din marknadsföring bör också vara helt oberoende av enhet för att inte förvirra besökaren.

2. Shoppingdagarna växer
Vi på Jetshop har under flera år sett hurBlack Friday växer i populäritet. Under 2015 ökade våra kunders försäljning med 117% jämfört med 2014. Mellandagsrean är också ett fenomen som växer sig allt starkare.

Vad innebär det för dig:
Det är inte enbart positivt med shoppingdagar, men i takt med att konsumenterna hittar till stora shoppingdagar ökar också förväntningarna på dig som handlare. Om du vill satsa på Black Friday, Cyber Monday eller liknande, förbered i tid och satsa på attraktiva erbjudanden för att sticka ut. Trafiken online kommer att öka och det är viktigt att vara förberedd.

3. Marknadsföring blir personlig
Konsumenterna tänker inte i termer av enhet eller media när de konsumerar information. De ser din kommunikation på samma sätt oavsett enhet. Du bör göra det samma. Det ställs också allt högre krav på relevans för att lyckas nå igenom bruset.

Vad innebär det för dig:
Du behöver lära känna din kund ännu bättre, genom att mäta aktiviteten och se hur de rör sig mellan olika enheter. Detta för att förstå deras behov och avsikter. Med den kunskapen kan du bättre skräddarsy din marknadsförings innehåll och bättre förstå när det är som mest effektivt att nå din kund.

4. Marknadsföringen blir mindre påträngande
AdBlockers kommer att inte att försvinna som fenomen. Annonsindustrin och AdBlockers-utvecklare kommer att fortsätta “kriga” men konsumenterna har tydligt visat att de inte uppskattar påträngande pop-ups och banners, speciellt inte i mobilen.

Vad innebär det för dig:
Du behöver styra om din marknadsföring till att bli mer relevant. Att visa rätt annons för rätt person i rätt tid ger bättre genomslag. Exempel på annonser som visas i rätt tid är Googles Product Listing Ads (Google Shopping), vilka bara visas när din kund faktiskt söker efter precis den vara du annonserar. Du bör också satsa på mer och bättre innehåll på din webbplats. Innehåll som erbjuder ett värde för din blivande kund och kanske löser dennes problem. Du skapar då en värdefull relation som kan byggas vidare på.

5. Högre krav ställs på fraktalternativ
Konsumenterna blir mer krävande och förväntar sig bättre och mer flexibla alternativ för frakt. Attraktiva fraktalternativ blir en allt större konkurresfördel. Nya alternativ dyker hela tiden upp i takt med att kraven ökar.

Vad innebär det för dig:
Du behöver kunna erbjuda alternativ som fungerar för dina kunder. Vill kunderna ha leverans till sommarstugan är det upp till dig att erbjuda det. Annars handlar de hos din konkurrent. Prata med din leverantör och framför allt med dina kunder. Leveransen är ditt löfte till kunden som valt att handla hos dig. Dåliga leveranser skrämmer bort kunden.

Källor: Criteo, Google, Forrester

Kontakta oss för mer framgång

Med Jetshop Commerce får du en trygg e-handelsplattform, byggd för att passa just din affär.

56%
Jetshops kunder växer 56% mer än branschen i övrigt
85%
Upp till 85% lägre cost-of-ownership än licensbaserade system
99,9%
Övervakning och jour ger i snitt 99,9% upptid. Din affär i säkra händer.

Tack för ditt e-mail!