5 sätt att öka försäljningen

5 sätt att öka försäljningen

Ökad försäljning är den självklara grunden för lyckad e-handel. Vårt mål på Jetshop är att hjälpa våra kunder att lyckas och vi vill därför tipsa om följande åtgärder du kan vidta för att öka din försäljning.

1 Nå konsumenterna där de är

Vi kan se att besök från mobila enheter hela tiden ökar och i dagsläget kommer drygt 40% av besöken i Jetshopbutikerna från en mobil enhet. En bra mobil konsumentupplevelse är alltså väldigt viktig för din försäljning. Undersökningar från bland andra Google visar att många köp påbörjas i mobilen och avslutas hemma på datorn. Smarta telefoner är även viktiga för att driva trafik till den fysiska handeln eftersom många använder telefonen för att se om produkten finns i lager eller var närmaste affär finns där produkten kan köpas. Arbeta därför med gränssnitt och utbud anpassade för mobila enheter.

mobile

2 Satsa på fler kanaler

I en ökande konkurrens kan det vara svårt att nå konsumenterna. Digital marknadsföring i kombination med kanalförsäljning är ett väldigt effektivt verktyg. En kanal med anpassad design, innehåll och produktutbud ger dig möjlighet att anpassa din marknadsföring för en specifik målgrupp utan att påverka andra målgruppers uppfattning av ditt varumärke. Exempelvis kan en cykelbutik öppna en kanal där bara BMX-cyklar säljs och anpassa design och tonalitet för den målgruppen. Ett helt annat uttryck kan sen användas i kanalen för landsvägscyklar.

channels

3 Ta steget utomlands

Kanalförsäljning är också ett effektivt verktyg för att nå ut utanför landets gränser. Exempelvis visar Postnords rapport för den nordiska e-handeln att norrmän årligen handlar från utlandet för sammanlagt 11 miljarder SEK. Man vet också att butiker som är anpassade efter den lokala marknaden (språk, betalmetoder etc.) konverterar bättre. En kanal med norska priser och norskt innehåll ger dig alltså bättre möjlighet att nå delar av den marknaden. Att känna en internationell marknad är viktigt. Skaffa dig därför kunskap om till exempel kultur, konkurrenter och vanliga fraktmetoder när du planerar utlandslansering.

4 Sälj på marknadsplatser

Marknadsplatser är också en form av kanalförsäljning men med andra förutsättningar. Google Shopping (Product Listing Ads) låter dig annonsera dina produkter på Google och detta har på kort tid visat sig vara ett väldigt effektivt, och än så länge relativt billigt, sätt att marknadsföra produkter. Principen är den samma som för Google Adwords men detta kräver att du har rätt produktinformation för dina produkter. Andra marknadsplatser som CDON Marketplace samlar produkter från många handlare likt ett varuhus på nätet. Just CDON Marketplace har visat sig vara en bra kanal för de kunder som testat.

mail-googleshopping

Tips:
Jetshop erbjuder tjänster för att du enkelt ska kunna få ut dina produkter på marknadsplatser och på Google Shopping. Läs mer om Jetshops tjänster för digital marknadsföring

5 Mät, analysera och optimera

Framgångsrika handlare mäter, analyserar och optimerar kontinuerligt sina butiker. Det gäller att lära känna sina kunders beteende för att på så sätt kunna optimera utbud och placering av produkter. Det här gäller online lika väl som offline. Google Analytics är ett perfekt, kostnadsfritt, verktyg att börja med. Där kan du se hur dina kunder rör sig i din shop och vilka produkter som är populära. Du kan sedan optimera exempelvis din startsida för att ytterligare öka intresset för populära produkter eller visa erbjudanden.

 

Kontakta oss för mer framgång

Med Jetshop Commerce får du en trygg e-handelsplattform, byggd för att passa just din affär.

56%
Jetshops kunder växer 56% mer än branschen i övrigt
85%
Upp till 85% lägre cost-of-ownership än licensbaserade system
99,9%
Övervakning och jour ger i snitt 99,9% upptid. Din affär i säkra händer.

Tack för ditt e-mail!