E-handel i jul

25 supertips för lyckad e-handel i jul

Julhandeln är traditionellt den allra viktigaste perioden för e-handlare. Vi på Jetshop har sett betydliga omsättningsökningar hos våra kunder under tidigare år och detta ökar år för år då fler och fler konsumenter upptäcker att e-handeln är det självklara sättet att handla julklappar. För att lyckas med julhandeln krävs förberedelser (och hårt arbete). Vi bjuder på följande tips och önskar god e-handelsjul!

1. Snabba Leveranser

Under julen är det extra viktigt att vara tydlig med sina leveransvillkor. Hinner konsumenten få sin vara före julafton? Tänk på att vara extra tydlig med vilket datum som gäller för att du ska kunna garantera att varan kommer fram i tid. Jetshops partner PostNord levererade exempelvis under julen 2014 nästan ända fram till julafton.

2. Ha koll på lagerstatistiken

Kontrollera att dina populära produkter finns i lager och var noga med att meddela dina kunder när du fyller på lagret. Information om att varor åter finns i lager är ett effektivt sätt att nå ökad försäljning.

3. Använd Google Analytics

Använd dig av Google Analytics för att kunna se hur din försäljning går under julhandeln. Med hjälp av Google Analytics kan du exempelvis se hur du ligger till mot årets säljmål och vilken plats geografiskt som dina produkter säljer bäst på. Det ger dig möjlighet att planera för ytterligare aktiviteter och kampanjer.

analytics

4. Testa din webbshop

Precis som vid årets övriga månader är det viktigt att din butik laddas snabbt och att det finns en tydlig design och layout. Det är viktigt att din e-butik är optimerad för konvertering oavsett vilken enhet kunden väljer att använda sig av. För att testa om din butik fungerar i mobila enheter kan du använda Googles tjänst.

5. Gör en ABC-Analys

Genom att göra en ABC-analys går det att se vilka produkter som säljer bäst. En A produkt säljer bättre än vad en C produkt gör. ABC analysen är också till hjälp för att se hur stort engagemanget är hos kunderna vid en ny kampanj. Använd informationen för att optimera dina kampanjer. Lyft fram populära produkter på startsidan under rubriker som “Storsäljare” eller “Mest köpt”. Vad andra tycker är en viktig faktor i mångas köpbeslut.

6. Glöm inte bort mellandagsrean

Satsa på mellandagsrean och planera den i god tid för att fånga upp de konsumenter som bevakar bra erbjudanden. Genom att vara ute i god tid kan du fånga upp de konsumenter som väljer att handla efter jul.

christmassale

7. Flerspråkig sajt leder till fler kunder

Under julen kan ibland försäljningen öka till det dubbla. Översätt din sida för att locka fler kunder till din e-butik. Med en flerspråkig sajt blir den inte så begränsad och det leder till en ökad försäljning. Tänk på att informera om leveranstider för utländska marknader.

8. Var rädd om dina kunder

Belöna dina trognaste kunder. Skicka en rabattcheck för att visa din uppskattning vid årets slut. Det leder i sin tur till en ökad försäljning och förhoppningsvis ökad spridning i sociala medier.

9. Skapa ett ökat förtroende

Om du är en certifierad e-butik med Trygg E-handel-stämpeln, så använd den. Var också tydlig med vem du är och dina kontaktuppgifter. Det ska vara enkelt för kunden att kunna ta kontakt. Eftersom många ovana konsumenter besöker e-handeln under julen är det viktigt att ge ett bra första intryck redan från start.

10. Pop Up

Skapa ett Pop Up-formulär för att locka nya kunder. Det ger kunderna möjligheten att ansluta sig till din e-postlista så att du kan fortsätta att kommunicera med dem. Tänk dock på hur du implementerar en sådan lösning så att du inte stör upplevelsen. Var inte för aggressiv.

11. Optimera din kommunikation

E-post och sms är det vanligaste sättet att nå ut snabbt till kunderna. Anpassa innehållet efter säsong och arbeta med attraktiva erbjudanden. Passa på att utnyttja det internationella fenomenen Black Friday och Cyber Monday, som blir allt större i Sverige. Använd kampanjer som “Beställ före 10 dec och få fri frakt” för att öka köpsuget ytterligare hos kunden och för att underlätta din planering.

sales

12. Förhandsvisning av produkter

Ge dina trognaste kunder en förhandsvisning av mellandagsreans sortiment innan det släpps ut på sidan. Att känna sig utvald och få ta del av exklusiva erbjudanden är ofta en faktor som gör att konsumenten handlar mer.

13. Facebook och sociala medier

Gör det enkelt för dina kunder att följa din webbshop genom att lägga till ett registreringsformlär för ditt nyhetsbrev direkt på din Facebook-sida. Jetshop kan också hjälpa dig att skapa att skapa annonser på Facebook. Använd kampanjer i sociala medier för att driva trafik till din butik och öka försäljningen. Via Facebook kan du också annonsera på Instagram, vilket är ett effektivt sätt att nå ut.

14. Börja i god tid

En bra planering är A-O för att lyckas med julhandeln. Vi på Jetshop brukar säga att julhandeln börjar redan i Oktober. Då är vi redan igång med att säkerställa att vi kan ge våra kunder de bästa tekniska förutsättningarna. Glöm inte heller att se över dina betal- och fraktmetoder för att kunna leva upp till kundens förväntningar.

15. Använd kampanjer

Använd kampanjer från exempelvis Klarna för att locka till köp. “Köp Nu och betala i januari” är exempelvis ett effektivt sätt att locka konsumenter till köp. Att locka kunden med presentinslagning eller fri frakt innan ett visst datum, kan ses som ett komplement men är också väldigt effektivt. Attraktiva priser och snabba leveranser ser kunden som en självklarhet.

16. Skräppostfraser i ämnesraden

Undvik att använda skräppostfraser i ämnesraden i samband med dina kampanjer. Exempel på fraser att undvika är KÖP NU!!, KLICKA HÄR!! eller FREE!! Här finner du ytterligare tips på vad du bör tänka på.

17. Automatisera dina svar

Spara värdefull tid under julen genom att om möjligt automatisera dina vanligaste e-postmeddelanden och välkomsthälsningar.

18. Tänk på Emballaget

För att skapa en Aha-upplevelse hos kunden har även produktens emballage en stor betydelse. Känslan av att få packa upp sin produkt ur ett prasslande silkespapper jämfört med att packa upp sin produkt ur en grå kartong är två helt olika upplevelser. Ditt emballage syns också på utlämningsställen och när kunden kommer gåendes med ditt paket. Vilket innebär att det är billig marknadsföring om man använder sig av emballaget på rätt sätt.

19. Använd kunskap från tidigare år

Grotta ner dig i statistik från tidigare julperioder. Lär dig vilka varor som sålde bäst, vilken kampanj som var mest effektiv, och när under perioden det inkom flest beställningar. Med kunskap i ryggen är det lättare att planera kampanjer och erbjudanden och du får mer effekt för ditt arbete.

nightphone

20. Segmentera

Genom att dela in dina kunder i grupper efter deras intressen och köpmönster blir det lättare att lära känna din kundgrupp. Du förenklar arbetet med kommande kampanjer om du exempelvis vet vilka tider på dygnet dina kunder handlar mest. Du skapa mer riktade erbjudanden efter det.

21. Testa dina kampanjer först

Börja med att testa dina kampanjer genom att skicka ut e-post till dina medarbetare och samarbetspartners och låt dom ge feedback på din kampanj.

22. Använd jämförelsesajter

Under julen är det många konsumenter som använder sig av jämförelsesajter som Pricerunner eller Prisjakt för att kunna hitta det bästa priserna. Se till att dina priser är konkurrenskraftiga. Har du goda kundomdömmen är det självklart något som du bör visa upp i din e-butik.

23. Motsvarar e-postmarknadsföringen ditt företag?

Se till att dina kampanjer och nyhetsbrev motsvarar den bild som du vill ge av ditt företag. Ett seriöst intryck minskar risken för att kampanjen hamnar i skräpposten. Helhetsmässigt får kunden också ett bättre intryck av företaget. Det är viktigt att skapa trygghet.

24. Arbeta med innehållet

Ge kunden dina bästa jultips på inspirationsmöjligheter och fina presentideér för att kunden ska välja att handla sina julklappar hos dig. Bygg gärna guider som leder besökaren rätt om det finns möjlighet. Produktbeskrivningar och bilder bör också vara nyligen uppdaterade. Bilder i bra kvalitet är väldigt viktigt för att skapa en bra känsla för dina produkter.

25. Corporate Social Responsibility

Hur ser företagets förhållningssätt till exempelvis miljöproblematiken och mänskliga rättigheter ut? Lyft fram rättvisemärkningar som exempelvis Fair Trade för att visa var ditt företag står. Det skapar ett förtroende för dig som handlare.

Kontakta oss för mer framgång

Med Jetshop Commerce får du en trygg e-handelsplattform, byggd för att passa just din affär.

56%
Jetshops kunder växer 56% mer än branschen i övrigt
85%
Upp till 85% lägre cost-of-ownership än licensbaserade system
99,9%
Övervakning och jour ger i snitt 99,9% upptid. Din affär i säkra händer.

Tack för ditt e-mail!