Logistik

15 måsten för din e-handelsleverans

1 Skicka rätt vara!

Det här är ganska självklart, men ändå väldigt viktigt att poängtera. Skickar du fel vara, exempelvis ett klädesplagg i fel storlek eller i fel färg, spelar det ingen roll hur bra resten av din leveransprocess är. Se alltså över dina plock-rutiner för att säkerställa att rätt vara packas.

2 Arbeta fram en strategi för hela kedjan

Hur plockar du varan? Hur packar du den? Hur skickar du paketet och till vilket pris? Hur ser din hantering för eventuella returer ut? Se till att du har tänkt igenom alla steg i logistik-kedjan, så att de passar med varandra och att du inte har några hinder eller flaskhalsar. Försök att, i tanken, följa ordern från beställning tills dess att paketet öppnas av kunden. Vilka steg kan du optimera ytterligare för att sänka kostnaden, minska leveranstiden och höja kundens upplevelse? Ett bra sätt att underlätta processen är att använda TA-system. Jetshop kan rekommendera våra partners Unifaun och Memnon, två leverantörer som underlättar administration av försändelser.

3 Synliggör leveransprocessen

För din kund är det viktigt att veta hur och när paketet kommer och självklart vad det kommer att kosta. Visa tydligt hur processen ser ut och vad kunden kan förvänta sig. Försök att svara på frågan “När kommer paketet?”, direkt i butiken.

4 Fundera på hur paketet ska se ut

Du har jobbat med ditt varumärke och lagt mycket pengar på att designa din butik. Då vill du inte förstöra uppfattningen som din kund har om dig med ett grått, anonymt paket, invirat i pakettejp. Speciellt inte om paketet innehåller en kapitalvara. Försök alltså undvika att skapa en negativ känsla av köpet genom att snåla på emballaget. Arbeta exempelvis med designade emballage om du har budget för det. Vi kan tipsa om företaget Boxcom som hjälper dig med design och kommunikation för ditt emballage. Ditt varumärke bör självklart finnas med i all kontakt med dina kunder. Det kan därför vara värt att lägga några kronor extra på ditt emballage. Ett snyggt och bra anpassat emballage i olika storlekar gör att du även kan spara några kronor i fraktkostnad. Vår kund Packoplock kan erbjuda emballage och tillbehör i alla möjliga varianter.

5 Använd paketet för fortsatt kommunikation

Kunden har, förhoppningsvis, en positiv känsla när paketet öppnas. Det som finns i paketet är sannolikt efterlängtat. Du har därför världens chans att utnyttja den känslan för att skapa en ännu mer positiv upplevelse av dig och din butik. Förutom retursedel och orderbekräftelse, lägg med ytterligare kommunikation där du exempelvis tackar för att kunden handlat, berättar vem som packat varan, hur man kan nå dig för att ställa frågor eller vilka ytterligare erbjudanden du har för tillfället. Ge också kunden möjlighet att komma med feedback, det ger dig chansen att optimera processen ytterligare. Tänk alltså på varumärkesuppfattningen även här och gör gärna något oväntat som att lägga med lite godis eller ett varuprov. Det skapar en känsla av att kunden är viktig för dig som handlare.

6 Optimera leveranstiden

Leveranstiden är en viktig faktor för många konsumenter. Om det tar för lång tid att få hem en vara är risken att konsumenten väljer en annan handlare. Det hjälper inte att du plockar och packar varan direkt, du måste även se till att du har möjlighet att ha korta leveranstider genom att välja rätt logistikpartner. Jetshops partner Postnord har exempelvis väl fungerande processer, lång erfarenhet och möjlighet att hämta och leverera paket snabbt. Prata med din logistikpartner för att se hur du kan korta leveranstiden.

7 Kommunicera med kunden

Självklart skickar du en orderbekräftelse per mail när köpet är genomfört. I orderbekräftelsen bör du fortsätta att kommunicera med kunden och berätta om hur leveransprocessen ser ut och hur man kan kontakta dig för att ställa frågor. Om något händer med paketet på vägen till kunden är det väldigt bra att vara proaktiv. Även om problemet ligger utanför din kontroll så är det ändå din butik kunden har handlat i. Kommunicera med kunden exempelvis genom SMS och tala om att paketet tyvärr blivit försenat.

8 Erbjud paketspårning

Var är mitt paket och när kommer det? Den frågan ställer sig de flesta e-handelskunder. Du bör kunna svara på frågan från det att kunden tryckt på betala tills dess att paketet finns hos ombudet, med hjälp av olika tjänster från din logistikpartner. Välj en partner som har en fungerande, tydlig, lösning för att spåra paketen. Jetshop kan erbjuda väl fungerande lösningar via våra partners Postnord och DB Schenker.

9 Erbjud bra frakt- och servicealternativ

Självklart är det bra om kunden kan välja passande alternativ i kassan, när köpet görs. Vitvaror behöver inbärning och installation till exempel. Finns det kanske miljöalternativ? Postnords varubrev är ett bra alternativ för att få mindre paket direkt i brevlådan. Kostnad och leveranstid är viktiga faktorer för många kunder, så visa vilka alternativ som finns direkt vid köpet och tänk på att arbeta med de alternativ som passar din målgrupp och ditt utbud.

10 Skicka med en rabattkupong

Om du arbetar med rabatter, och har den möjligheten i ditt e-handelssystem, skicka gärna med en rabattkod i paketet. Det lockar kunden att återkomma igen (och igen). En bra köpupplevelse kombinerad med en rabattkod närmast garanterar att kunden återkommer. Var dock alltid noga med att mäta och utvärdera utfallet. Det kan vara så att du behöver förändra själva rabatten för att nå önskad effekt.

11 Erbjud enkla returer

Konsumenter uppskattar att kunna beställa varor och sedan enkelt returnera dem utan kostnad. Det är dock inte alltid så att det är ekonomiskt för dig som handlare. Väg för- och nackdelar mot varandra, men se alltid till att returprocessen är enkel. Skicka med instruktioner och visa tydligt i butiken hur man går till väga. Arbetar du med fria returer så skicka med en returetikett som kunden enkelt kan klistra på paketet. Det blir en bra köpupplevelse även om varan inte var rätt.

12 Använd returnerbart emballage

Att kartongen eller emballaget går att återanvända är viktigt. Om kunden vill skicka tillbaka varan är det självklart bra om originalemballaget går att återanvända. Det skyddar ju också varan på vägen tillbaka.

13 Använd SMS-avisering

Avisering via SMS eller e-post är ett väldigt bra sätt för dig att tala om för kunden att paketet är på väg eller framme hos ombudet. Där finns alla uppgifter kunden behöver för att hämta sitt paket. Att använda postal avisering lägger på ytterligare minst en dag för leveransen, vilket självklart är negativt för köpupplevelsen. Oftast är fraktpriset också lägre om du använder digital avisering. Prata med din logistikpartner för att hitta den lösning som passar dig bäst.

14 Välj en logistikpartner du kan lita på

Ha en dialog med den partner du väljer. Det är viktigt att du kan lita på att dina leveranser sker i tid och med kvalitet. Din logistikpartner är ju din förlängda arm i relationen med din kund. Om leveransen inte sker i tid eller om paketet är skadat (eller rent av kommer bort) är det uppfattningen om dig som skadas. Pris är självklart viktigt, men kvalitet är långsiktigt ännu viktigare för dina kundrelationer. Leveransen är ett löfte till kunden som du inte vill bryta – lova alltså inget som inte din partner kan hålla. Fundera även på om du ska använda en partner som tar hand om hela leveransen åt dig, sk. 3PL (Tredjepartslogistik). 3PL frigör mycket tid för dig, men kostar självklart också en del. Kanske kan du istället satsa mer tid på marknadsföring eller inköp istället för att packa och plocka?

15 Använd rätt formfaktor

Håll öga på formfaktorn på dina paket. Kan du exempelvis använda Postnords varubrev så sparar du fraktkostnad och kunden får paketet direkt hem i brevlådan. Vinst för båda. Varubrev funkar ju självklart inte för allt men det är ändå värt att undersöka vilken möjligheter som finns hos din partner.

Kontakta oss för mer framgång

Med Jetshop Commerce får du en trygg e-handelsplattform, byggd för att passa just din affär.

56%
Jetshops kunder växer 56% mer än branschen i övrigt
85%
Upp till 85% lägre cost-of-ownership än licensbaserade system
99,9%
Övervakning och jour ger i snitt 99,9% upptid. Din affär i säkra händer.

Tack för ditt e-mail!