Nyhet

Bra försäljning och 100% upptid under Black Week och Singles Day

Försäljningstopparna under Black Week och Singles Day innebar hårt tryck på webbshopparna. Något som Jetshop inte tar lätt på, då nertid orsakar inkomstbortfall för handlarna och stor frustration hos konsumenterna. Därför har plattformsleverantören lagt mycket krut på att säkra driften ytterligare under året, och påbörjade förberedelserna långt innan sommaren. Ett arbete som gav resultatet 100 procent upptid och en genomsnittlig omsättningsökning bättre än branschens för e-handlarna på plattformen.

Ladd- och upptider är kritiskt för alla e-handlare

Ladd- och upptid är kritiskt för alla e-handlare. Det är två saker som inte får fela då det kan bli kostsamt, både sett till minskade intäkter och missnöje hos kunderna. Under 2018 har därför Jetshop prioriterat dessa punkter och eldprovet blev såklart trafik- och försäljningstopparna i november, som man klarade med bravur.

”Vi vet hur viktig upptiden är för e-handeln, speciellt under perioder som dessa, och har därför gjort stora investeringar i Jetshop Cloud under året”, säger Andreas Drougge, CTO på Jetshop.

Under året som gått har plattformen bland annat bytt driftpartner, man har ingått partnerskap med Telia som CDN-leverantör samt gjort andra optimeringar.

Driftframgångarna beror på flera saker. Bra förberedelser från hela vårt team samt att vår nya driftpartner möjliggör en modern och effektiv infrastruktur där vi i realtid kan skala bandbredd och CPU efter behov”, berättar Andreas Drougge. Han fortsätter:

Vi har dessutom en ping-tjänst som felsöker varje minut och vi får en notis direkt om en sida skulle ligga nere. Vi var även fullt bemannade hela fredagskvällen och övervakade antalet besökare för att vara helt säkra på att ingen e-handel skulle drabbas. Det här är en väldigt viktig period då inget får gå fel.“

Försäljningsmässigt gick det också bra för Jetshops kunder

Sett till de kunder som låg på Jetshop Commerce också i fjol, det vill säga där det finns jämförbara data från 2017, ökar omsättningen under årets Black Friday med 49 procent. Antalet order med 35 procent. Singles Day är den stora tillväxtdagen och Jetshops kunder ökar med 81 procent mot föregående år.

Enligt de siffror som Klarna och PostNord rapporterat presterar våra kunder bättre än branschen i snitt, vilket är superkul. Vi har nu erbjudit våra kunder aktiva Customer Success Managers i drygt ett år och vi ser det här som ett bevis på att det fungerar bra. Det täta arbetet med våra kunder kombinerat med fokuset på drift och prestanda är bevisligen ett vinnande koncept”, säger Kristofer Hillhammar, CPO/COO på Jetshop.

Andreas Drougge, CTO, Jetshop