Press

Norrgavel lanserar e-handel med fokus på inspiration – väljer Jetshop som partner

Under första halvan av 1990-talet, då Norrgavel var ett nystartat företag, sålde de enbart sina möbler via postorder. Men det tog inte lång tid innan den första butiken öppnade, sedan den andra, tredje… Butiksförsäljningen blev snabbt en stor del av omsättningen och nu, i samband med företagets 25-årsjubileum, är det dags att återigen satsa på distanshandeln. Den här gången med e-handel, och valet som partner föll på Jetshop.

Norrgavels fysiska butiker kännetecknas av möjligheten till inspiration. I butiken kan man se utbudets mångsidighet och produkternas olika utföranden. Detta ville man även erbjuda kunderna online.

“Norrgavel är känt för sin unika design. Vi valde därför att låta designen för e-handeln komma naturligt utifrån känslan från Norrgavels produktsortiment under projektets gång. Vårt fokus har varit att bidra med kompetens kring inspiration och funktion för bästa möjliga kundupplevelse och att e-handeln lever upp till kundens förväntningar på varumärket”, säger Daniel Pettersson, ansvarig projektledare på Jetshop.

Uppdragsgivaren säger att det inte enbart var det visuella man la kraft på:

“Den stora utmaningen var kopplingen till vårt affärssystem. Att vi inte har färdiga möbler att jobba med, utan de skapas genom kundens individuella val. Samtidigt ville vi visa bredden i vårt sortiment utan att kunden skulle fastna i långa och krångliga prislistor. Det har Jetshop löst snyggt”, säger Sofie Richter, marknadschef på Norrgavel, och fortsätter:
“Sättet Jetshop jobbar på, med en designpartner som kan systemets möjligheter och begränsningar, gör processen smidig. Då slipper man fastna mellan designskisser och programutvecklare.”

Varje produkts olika variationer tydliga
I Norrgavels sortiment ingår allt från minimöbeln Kroklist till generösa hörnsoffor. Med det i åtanke så blev det viktigt att till exempel en soffa inte ska ha samma format på sin produktbild som en stol eller ett skåp, och att varje produkts olika variationer skulle vara tydliga och ge möbeln rättvisa.

“Skräddarsydda lösningar är inga konstigheter för oss på Jetshop. Vi kan göra många anpassningar till en förhållandevis liten investering tack vare en flexibel och konfigurerbar bas i plattformen. Men det är klart att varje projekt har sina utmaningar och detta är inget undantag. Jag tycker att vi klarade av dessa bra och samtidigt har vi lyckats lyfta fram varumärket på ett fint sätt online”, säger Daniel Pettersson.

Arbetet fortsätter
Nu i dagarna har sidan lanserats, men arbetet med webbshopen fortsätter.

”Vi börjar oftast våra projekt med en förstudie, och i den kom vi fram till att vi ville ha en produktkonfigurator i e-handeln som ger kunden möjligheten att ”skapa” sin egen unika möbel online. Jag vill inte avslöja för mycket, men vi har öppnat upp för möjligheten att ta Norrgavels befintliga verksamhet till en ny nivå online. Dessa funktioner kommer att lanseras i ett senare skede, men projektet påbörjas omgående”, förklarar Daniel Pettersson.

Besök Norrgavel.se

FÖR MER INFORMATION:

norrgavel_900x555