Nyhet Press

15 e-handlare går live på Jetshop Flight under Q1 2019

Nu snackar alla page-speed och mobilt, och det är inte konstigt. Det är två faktorer som i allra högsta grad påverkar online-försäljningen. Idag kommer närmare 70 procent av besökarna till svenska e-handlare från mobila enheter, och en sekund snabbare laddtid kan påverka konverteringen med upp till 10 procent. Det var detta Jetshop hade i åtanke när man valde att lägga all befintlig kod åt sidan och bygga en ny frontend från scratch.

en frontend byggd på den senaste tekniken

Den nya front-enden är open-source och Jetshop Commerce är headless. Det innebär att kunden kan bygga ut och anpassa sin front-end precis hur de vill i kombination med att Jetshop Commerce agerar som själva motorn i e-handeln. Jetshop Flight bygger bland annat på ramverket React, som används av exempelvis Facebook och Instagram.

–Vi har enbart använt den senaste tekniken för att framtidssäkra lösningen. I och med att Jetshop Commerce är headless kan kunderna byta design utan att påverka innehåll som produktinformation, sidor, kategorier med mera, säger Kristofer Hillhammar, COO/CPO på Jetshop.

Northern spirit var först ut – nu följer många efter

Niclas Carson, vd Northern SpiritNorthern Spirit, som säljer crossfit-kläder och tillbehör online, var först ut med att uppgradera till Jetshop Flight. Efter att ha varit en mångårig kund till Jetshop såg de det som en självklarhet att börja använda lösningen. Effekten hittills har varit stor, berättar Niklas Carlson, medgrundare och vd på Northern Spirit. 

Man ser hur extremt snabb hastigheten är nu och det får vi också mycket positiv feedback kring. Det är en otroligt stor skillnad jämfört med den tidigare sajten, säger Niclas Carlson.

Jetshop Flight och ny design gav 40 procent högre konvertering

Nothern Spirit gjorde i samband med bytet av front-end också en re-design på sidan. Den och avsevärt mycket snabbare laddtider har resulterat i en 40 procentig ökning av konverteringsgraden, som jämförelsevis i branschen var hög redan innan.

I början av 2019 kommer flera av e-handlarna på Jetshop Commerce att följa efter och lanserar en ny site under årets första kvartal.

Vi har mängder av projekt igång nu och räknar med att lansera 15 av våra kunder på Jetshop Flight under första kvartalet nästa år. Så det är mycket att stå i, men det är nu det roliga börjar – när våra kunder får skörda frukterna av vårt slit de senaste 18 månaderna, avslutar Kristofer Hillhammar.

 

Jetshop Flight

– –

RELATERAT: Laddtider och mobil köpupplevelse i fokus
LÄS OCKSÅ: Öka omsättningen i din e-handel genom att korta laddtiderna 

Kristofer Hillhammar