Nyhet

Grattis Scorett! Vinnare i Årets Omnikanal på Habit Modegalan

Stort grattis till Scorett som på Habit Modegalan i Stockholm under torsdagskvällen vann kategorin Årets Omnikanal. Vilket innebär att det är den handlare som enligt juryn bäst lyckats skapa mervärde genom att sudda ut gränserna mellan fysisk butik och e-handel, för både konsument och bolaget. Finalister var också sportkedjan Stadium och modevarumärket Joy.

Under torsdagskvällen anordnades tolfte upplagan av Habit Modegalan på Operaterassen i Stockholm. Utöver mat, dryck och underhållning hölls prisutdelning i tolv kategorier, där man belyste extraordinära insatser under året, utförda av allt från designer och leverantörer till butiker. Priset för Årets Omnikanal – den handlare som lyckats skapa en enhetlig kundupplevelse oberoende av köpkanal – togs hem av Varbergbaserade skovarumärket Scorett.

Scorett tillfredsställde juryn på alla punkter

scorett_habit
Kvällens konferencier Kakan Hermansson med Scoretts Fanny Lundberg, Eva-Lena Svensson och Ulrika Freidestam

Enligt Habits hemsida tilldelas priset för Årets Omnikanal en svensk aktör inom mode, skor och/eller accessoarer, som utöver fysisk handel har upprätthållit onlineförsäljning under minst två år och som har lämnat minst en årsredovisning.

Juryn tittade bland annat på hur väl handlaren integrerade de fysiska och digitala kanalerna, om kundupplevelsen är anpassad för olika plattformar, webbshopens utförande gällande navigering och översikt, samt ekonomisk bärighet för handlaren. Punkter som alltså Scorett bedömdes hantera med bravur.

jetshop står bakom två av tre finalister

bakom skovarumärkets webbshop står, utöver Scoretts eget e-handelsteam, också bland andra Jetshop. Jetshops kommersiella chef, Rikard Andersson, var på plats på Operaterassen under torsdags festligheter:

Jättekul när arbete som man varit en stor del av får den här typen av erkännande, och vi är idag så klart extra stolta över att vara en viktig komponent i Scoretts e-handel. Vårt primära mål, när vi tillsammans med vår uppdragsgivare tar fram en e-handel, är alltid att de ska leverera en bra köpupplevelse till sina konsumenter. För att lyckas med det behöver vi ha en plattform som har bra stöd för omnikanals-funktionlitet. Det ger mervärde och synergier för både konsument och handlare.

Bland finalisterna fanns också sportbutiken Stadium och modekedjan Joy. De senare har, likt vinnaren i kategorin, också sin e-handel på plattformen Jetshop Commerce.

Det är smickrande. Vi arbetar aktivt med att hjälpa våra kunder att uppnå sömlös omnikanals-handel, och har sett på siffrorna att vi gör det bra. Att knipa två av tre finalplatser och dessutom vinsten är fina kvitton på att vi kan det här. Men vi stannar inte där — vi kommer fortsätta att utveckla de här bitarna i vår plattform, säger Rikard Andersson.

Habit-juryns motivering

”Där kunden är — där är också årets vinnare: På shoppingrundans A-läge, via den användarvänliga webbshopen och genom snabba köpklicksfrestelser på Instagram och Facebook. Varje kanal fyller sitt syfte men sömlösheten är lika smidig som exemplarisk. Här är kunden kung, service honnörsord och kanalval en ickefråga.”

–––

>> Läs också: Ge dina kunder mängder av kärlek och få det mångfalt tillbaka 

Scorett - Årets Omnikanal