Talare

Här är årets talare på SEBC. Listan uppdateras och nya talare presenteras löpande. Så håll koll här och på din inkorg!

Malin Starck, Youtube Sverige

Hur får du ut så mycket som möjligt av din närvaro och annonsering på Youtube? Vad finns egentligen i detta gigantiska hav av videoklipp och vilka format är det som gäller?
 
Malin Starck, Commercial Lead på Youtube Sverige, bjuder på en genomgång av de senaste videotrenderna från världens största videoplattform och berättar om den senaste uppdateringen.

Läs om fler talare

Lisa Farrar – Chief Digital Officer, Nordic Choice Hotels

“Bold ideas and badass determination”

Det räcker inte längre att ha de bästa hotellen. För att vinna gästen måste du ha en fantastisk digital upplevelse! Under SEBC berättar Lisa om hur Nordic Choice Hotels lyckas med sin vision att skapa världens bästa digitala gästupplevelse, hur man vinner mot det globala plattformarna och hur man skapar innovation genom att misslyckas. Lisa och dotterbolaget eBerry har fått ett startkapital på 250 miljoner kronor för att skapa någonting unikt och utmana en hel bransch.

Tillväxt, innovation och kultur är viktiga drivkrafter

Lisa Farrar är Chief Digital Officer på Nordic Choice Hotels, och CEO för deras digitala startup-bolag eBerry. Med 165 medarbetare har de en vision om att skapa världens bästa gästresa och digitala tjänster för framtidens boende. Lisa har mer än tio års erfarenhet från “digital first-bolag”, där tillväxt, innovation och kultur varit viktiga drivkrafter.

Läs om fler talare

Björn Lindblad – VD, Mio

“Mio – Sveriges bäst bevarade hemlighet”

Grunden för att genomföra resan från drygt 2 miljarder i omsättning till 6 miljarder på 5 år har varit passion och kunskap. I en tuff omvärld har Mio lyckats växa i 74 månader på rad, genom att öka besöksutvecklingen och konverteringen i såväl fysisk butik som digitalt. Ett beslut som fattades 2012 var, enligt Björn, direkt avgörande för bolagets digitala strategi. Detta, och vad han menar med att Mio är Sveriges bäst bevarade hemlighet, berättar han mer om för oss under SEBC 2018.

Ska bli störst på möbler år 2022

Björn har varit på Mio sedan 2010. Han började som CFO och jobbade med tillväxtfrågor. Sedan 2013 har han haft VD-posten och 2015 blev han dessutom kommersiell chef med ansvar för marknad och försäljning. Han har tidigare arbetat med PWC, Intersport och HABO-Gruppen.

Förutom familjen, som tar den mesta lediga tiden, är allt som har med en boll att göra ett stort intresse. Björn Lindblad är en lagspelare som på Mio lever efter devisen One Team One Dream – Störst på möbler 2022.

Läs om fler talare

Kristofer Hillhammar – Trendspaning

Kristofer presenterar trender inom e-handel och retail
Efter flera år av trendspaning, marknadskartläggning och flertalet besök på inspirerande konferenser – exempelvis Shoptalk i Las Vegas och IRCE i Chicago – bjuder nu Jetshops CPO Kristofer Hillhammar in till trendspaning inom e-handel och retail.

Kristofer Hillhammar är produktchef på Jetshop och ansvarar för Produkt-teamet, leveransteamet och Customer Success Management. Tillsammans arbetar man kontinuerligt för att Jetshops kunder ska maximera sin e-handel och öka försäljningen online.

Jetshop är en framgångsfokuserad e-handelspartner som erbjuder en kombination av innovativ teknik, strategi och kunskap. Med Nordens ledande SaaS e-handelsplattform i molnet, och ett Customer Success team kan man på bästa vis hjälpa kunden att optimera sin e-handel, vad gäller allt från att driva kvalitativ trafik och ökad konvertering till säkrad leveranskvalitet.

Läs om fler talare

Marcus Oscarsson, TV4

Marcus Oscarsson utsågs, i en omröstning bland Sveriges politiker, till Sveriges bästa politiska kommentator 2017 av nyhetstjänsten Omni. Han är känd från TV4 Nyhetsmorgon och har en bakgrund som Nordenkorrespondent vid ledande brittiska tidningar som The Times, Sunday Times och Daily Telegraph. Han har även tjänstgjort vid Statsrådsberedningen och Finansdepartementet. Han har tilldelats Begriplighetspriset och vann både juryns och svenska folkets röster samt har nominerats till Årets TV-personlighet. Nu leder han TV4:s valsatsningar inför valet 2018.

Rysarvalet 2018
Under SEBC i Göteborg berättar han vad han tänker om det han själv kallar för Rysarvalet 2018. Vare sig de Rödgröna eller Alliansen ser ut att få egen majoritet och flera partier kämpar med 4%-spärren. Och hur ska det gå för SD och Feministiskt Initiativ? Marcus Oscarsson guidar oss inför det mest spännande valet i modern tid.

Läs om fler talare

Amer Mohammed – Head of Digital Innovation, Stena Line

Det är Amer Mohammed som fått i uppgift att digitalisera Stena Line – ett av Europas största rederier. Han ska få ett storföretag i en konservativ bransch att inte bara ändra sitt synsätt på framtiden, utan även att välkomna den. Det är Amer som ska få Stena Line att ta rätt beslut snabbare och bli ännu mer kundfokuserade – med hjälp av artificiell intelligens. Och han är rätt person för uppdraget.

Lyssna på Amer Mohammeds dragning på SEBC och bli både inspirerad till, och införstådd i, att det är hög tid att sätta igång den digitala transformationen på allvar – kanske speciellt om du jobbar i ett stort företag.

Entreprenören som blev intraprenör

Amer Mohammed har sjösatt sex företag varav två seglades i hamn och såldes. Fyra gick på grund. Men det är kanske hans inställning – att en snedsegling inte är ett misslyckande utan en erfarenhet – som har gjort att han fått förtroendet att segla ett av Europas största rederier in i den digitala framtiden.

Läs om fler talare

aim’n sportswear – “Aim high, dream big!”

aim’n sportswear omsätter idag ca 65 miljoner kronor och säljer sina produkter via sina bolag i Sverige och Nya Zeeland, samt noggrant utvalda återförsäljare, världen över. Vi är väldigt glada att Tekla Acs och Robin Mostacero, som startade och driver aim’n, kommer och talar för oss på SEBC 2018!

Hör hur de med väldigt små medel lyckades lansera och sälja sina produkter över världen trots att de är ett par, trots att de har en tvååring hemma och trots att de varit totala rookies på allt de gjort (deras ord). Hör deras tankar kring retail kontra online och hör hur de tänkte när de skapade världens första ”inkluderande” sportvarumärke.

Den ständiga drivkraften är att bryta mönster

Tekla är den kreativa motorn, designern och grundaren. Robin är skattejuristen som bytte bana och blev CEO. När aim’n lanserade 2013 var de bland de första på marknaden att skapa färgglada och mönstrade träningskläder, och redan från starten var ”nytänk” ledord. Idag driver de ett av de snabbast växande varumärkena inom träningskläder i Sverige och den starkaste drivkraften är fortfarande att göra sin egen grej och att bryta mönster. Och mottot “sikta högt, dröm stort” återkommer.

Läs om fler talare

Steven Van Belleghem – Customers The Day After Tomorrow

Med fokus på morgondagens kundrelationer

Steven Van Belleghem är en erfaren föreläsare och ‘thought leader’ med fokus på kundfokuserad marknadsföring i en digital värld. Hans keynotes har setts av över 200 000 personer världen över och inspirerat mängder av företag att, med hjälp av teknologin, ta ett fastare grepp om sina kunder.

Med stor entusiasm tar han dig med på en inspirerande resa mot en värld av moderna kundrelationer.

Rutinerad och mångfacetterad med starkt facit

Steven har skrivit fyra bästsäljande böcker. Hans första bok, The Conversation Manager, vann pris som årets mest innovativa bok inom marknadsföring 2010. Totalt har hans titlar sålt över 100 000 exemplar och översatts till sju språk.

Steven Van Belleghem är också entrepreneur och medgrundare till både Nexxworks och Snackbytes. De 12 första åren i karriären spenderade han på InSites Consulting, bland annat som managing director. Under dessa år växte företaget från 8 till 130 anställda och har idag kontor i fem olika länder.

Steven undervisar också i marknadsföring vid Vlerick Business School i Ghent, Belgien.

Läs om fler talare

Magnus Kroon – Affärsutvecklare, House of Kroon

Har du framtidssäkrat ditt företag ur ett hållbarhetsperspektiv?

Konsumtionen har träffats av den perfekta stormen, där både hållbarhetsfrågorna och digitaliseringen ställer om spelplanen för hur människorna spenderar sina pengar. Idag ställs allt högre krav på att förstå vad kunden vill ha – när, var och hur.

Magnus Kroon sätter handeln i en historisk kontext för att sedan blicka framåt. Han lyfter under sitt föredrag på SEBC viktiga parametrar för att möta framtiden.

Med handeln i sitt DNA

Allt började när han som liten grabb hjälpte till i farfars butik i Skara. Sedan dess har han hunnit med att driva egen ICA-butik, jobba som bilförsäljare, cityledare, utvecklingschef på Svensk Handel och vd på Västergötlands Köpmannaförbund. Sedan ett par år driver han House of Kroon med målet att hjälpa företag att vässa sitt koncept och för att de hänga med i dagens och morgondagens konsumtionstrender.

Magnus har en förmåga att få sina åhörare att tänka nytt och hitta annorlunda och kloka lösningar.

Läs om fler talare

Karin Zingmark Moderator

Karin Zingmark, strategisk rådgivare inom digital kommunikation och ledarskap blir årets moderator på Scandinavian E-business camp.

Karin har omkring tjugo års erfarenhet av att driva förändring på temat kommunikation och ledarskap i en uppkopplad värld. Genom åren har Karin haft ledande befattningar inom IT, tech- och mediabranschen, senast i rollen som marknadschef på Microsoft i Sverige. Med nyfikenhet som drivkraft, mod att testa nytt och utforska samt ett stort engagemang för digitalisering säkerställer Karin att utnyttja de möjligheter som uppstår i en uppkopplad värld.

Läs om fler talare

Spännande talare

Den här talaren kommer presenteras inom kort.