Talare

Här presenterar vi löpande årets talare till SEBC 2019. Så håll koll här och efter Jetshops nyhetsbrev i din mailkorg för att hålla dig uppdaterad.

Jon Lööf

Jon Lööf är VD för Casall Sport, ett över 30 år gammal varumärke som står för kvalité och design. Jon har jobbat i internationellt ledande roller på bland annat Nike, Activision och Apple. Nu leder han ett stort förändringsarbete hos Casall där både nya marknader och digitalisering är hörnstenar till nya rekordnivåer.

Jon är med oss under fredagens Cross Border spår.

Anita Radon

Anita Radon är Doktor i Företagsekonomi från Stockholms universitet och lektor vid Södertörns Högskola. Anita forskar om varumärken och konsumentbeteende i digitala och fysiska miljöer. Anita driver även RetailByRadon som testar koncept och undersöker köpbeteenden.

Anita är med oss under fredagens Unified Commerce spår.

Christopher Häggström

Christopher levererar Digitala-/Omnikanal strategier och transformationsprogram samt verkar som Advisor genom sitt bolag 2N Consulting AB. Nuvarande huvuduppdraget ”Interim CDO” hos Norges mest anrika varumärke i Outdoorbranschen, www.bergans.com . Christopher hjälper bolaget att bygga upp sin e-handelsavdelning och stödjer strategiutvecklingen för att driva framgångsrik konsumenthandel och varumärkesutveckling, i samklang och balans med existerande återförsäljare (såsom exempelvis XXL och Zalando).  Christopher har också varit ”Expert Advisor – Digital” för det finska investmentbolaget Capman, där han bistått vid uppköpsprocesser av bolag genom analys och intervju av företagsledning. Ett axplock av andra uppdrag är Ework Group; Harvey Nash samt dotterbolag inom HedinBil.

Christoffer är med oss under fredagens Cross-Border spår

Bradley Coyne, former CIO at Lagerhaus, nu på Sitoo

Bradley Coyne, former CIO at Lagerhaus, moved Lagerhaus’s IT function into a digital and sales driving engine. He was part of the team that helped turn Lagerhaus around during 18 months. Part of the success was by investing in a Mobile POS platform, loyalty & insight, digital payments and real-time inventory management. 

How did they do? What was the outcome? Bradley will based on his knowledge and experience go through the key requirements that need to be identified to become a true omni-channel player and how it can improve the customer offer and experience and the result they achieved at Lagerhaus. 

 Bradley är med under fredagens Unified Commerce spår.

Fredrik Reinfeldt

Svensk digital handel i en värld med handelskrig.

Fredrik Reinfeldt var Sveriges statsminister 2006-2014 och partiledare för Moderaterna 2003-2015. Under hans ledning skapades de Nya Moderaterna och det borgerliga samarbetet i Alliansen. Under regeringsåren växte över 300 000 nya jobb fram på den svenska arbetsmarknaden. Sverige hade efter Alliansens tid Europas mest välskötta statsfinanser och landets starka ekonomi uppmärksammades runt om i världen.

Sara Wimmercranz – BackingMinds

What’s Hot and What’s Not 

Vad säger de nordiska techinvesterarna och topp-VD:arna om e-handelns nutid och framtid?

Som e-handlare och techinvesterare gör Sara Wimmercranz och Susanne Najafi otaliga analyser för att fastställa var man ska investera nu  och i framtiden. Inför SEBC har de dessutom pratat med 10 nordiska  VD:s vars e-handelsbolag tillsammans omsätter över 9 miljarder kronor.

Allt för att exklusivt kunna presentera snackisarna, utmaningarna och framtidsspaningarna inom e-handel.

Susanne Najafi – BackingMinds

What’s Hot and What’s Not 

Vad säger de nordiska techinvesterarna och topp-VD:arna om e-handelns nutid och framtid?

Som e-handlare och techinvesterare gör Sara Wimmercranz och Susanne Najafi otaliga analyser för att fastställa var man ska investera nu och i framtiden. Inför SEBC har de dessutom pratat med 10 nordiska VD:s vars e-handelsbolag tillsammans omsätter över 9 miljarder kronor.

Allt för att exklusivt kunna presentera snackisarna, utmaningarna och framtidsspaningarna inom e-handel.

Fredrik Jangemyr

Brands och morgondagens kanalstrategi

Fredrik har under de senaste 19 åren varit med och byggt varumärken utifrån ett sälj och marknadsperspektiv, både globalt, europeiskt och nordiskt.

Branscherna han jobbat med är elektronik, fordon och sport där snabbrörliga varor varvats med 7-årsplaner. Varumärken som Garmin, ASICS och Haglöfs.

Fredrik kommer tala om ämnet “Brands och morgondagens kanalstrategi”. Hur de ser på marknadens utveckling och med en liten titt i spåkulan.

Deniz Chaban & Måns Månsson, Touchtech och Sneaky Steve

Deniz Chaban, Grundare & VD av Retail-Tech-bolaget Touchtech och Måns Månsson, grundare av skovarumärket Sneaky Steve.

Lyssna på när Måns och Deniz tillsammans berättar om det nya butikskonceptet som suddar ut gränserna mellan fysisk butik och e-handel.

Deniz och Måns är med oss under fredagens Unified Commerce-spår.

Bank Bergström

Så blev Korea en av våra viktigaste marknader

Bank Bergström har sedan 2017 varit VD på Design Online. Innan dess innehade han rollen som marknads- och försäljningschef på Nelson Garden.

Korea är idag en av våra viktigaste marknader, vägen dit har inte varit helt rak och enkel. Vad har vi lärt oss längs vägen? Är lokal anpassning alltid rätt väg att gå och hur når man ut till kunder på en marknad över 7 500 km från sin hemmamarknad?

Bank är med oss under fredagens In-Depth Session på spåret Cross-Border.

Åsa Axelsson

Sveriges mest kända rand – Ett nytt kapitel

Åsa Axelsson, CRM Manager, Polarn O. Pyret har sedan 2016 varit en del av Polarn O. Pyrets pågående förändringsresa. Åsa delar med sig av vikten av att förstå kunden, framsteg, utmaningar samt konkreta exempel. Åsa kommer tidigare från KICKS, där hon utvecklade och drev lojalitetsprogrammet för Nordens största skönhetskedja.

Med ett starkt och älskat varumärke förknippat med nostalgi, kvalitet och hållbarhet som grund startade förändringsresan för Polarn O. Pyret. Lyssna på hur Polarn O. Pyret har omvandlat kundinsikt till kundnytta, utvecklat köpbeteendet hos sina mest värdefulla kunder, motiverat till köp genom guidning och vägledning samt uppmuntrat till ett multikanalsbeteende.

Åsa är med under fredagens Unified Commerce-spår.

Pelle Petterson

Vår moderator på Unified Commerce!

En av grundarna till framgångssagan Klockkungarna och CEO, Co founder & Senior Consultant på Omniarch. Pelle är en sann e-handelsninja inom affärsutveckling och expansion på nya marknader.

Pelle modererar och leder dig som e-handlare igenom spåret Unified Commerce på SEBCs andra dag.

Anton Johansson

Vår moderator på Cross-Border!

Anton Johansson är VD på e-handelsbyrån Grebban samt styrelseledamot i bl.a. Contentor, Reclaimit och Dot Sure. Han bloggar på fyranyanser.se, gör Ehandelspodden och är flitigt tillfrågad som expert om e-handel i bl.a. Tv4 Nyhetsmorgon. Tidigare har Anton bland annat varit marknadschef på bloggföretaget Twingly, grundare av shoppingappen Osom, e-handelsbolaget Headler och eltjänsten Alltid, samt jobbat med SEO.

Anton kommer moderera ett av fredagens In-Depth spår: Cross-Border.

Björn Walther

E-handelsexperten Björn Walther har dedikerat sin karriär åt att hjälpa kunder stärka sina digitala varumärken. Under sina drygt femton år i branschen har Björn varit del av framgångsorganisationer som Sneakersnstuff, Panagora, Wellstreet och Nosto.

Björn kommer tillsammans med tre andra experter vara med på scen under hela torsdagen och guida dig som besökare genom talare, frågor och infallsvinklar.

Stefan Lundell

Stefan Lundell, grundare nyhetssajten Breakit. Har bevakat den svenska e-handelsscenen som reporter på Breakit och Dagens industri under hela 2000-talet.

Stefan kommer tillsammans med tre andra experter vara med på scen under hela torsdagen och guida dig som besökare genom talare, frågor och infallsvinklar.

Paula Poukka

Paula Poukka har en Master i Science (tech) och är Chief Customer Officer på företaget Videoly. Under de senaste åren har Paula varit frontperson till Videolys snabbväxande försäljning på den Nordiska marknaden. Idag har hon övergripande ansvar för Videolys kundresa – från marknad, till sälj, till fantastiskt glada kunder.

Paula kommer tillsammans med tre andra experter vara med på scen under hela torsdagen och guida dig som besökare genom talare, frågor och infallsvinklar.

Charlotte Nordén

Att vara stolt över sin målgrupp!

För några år sedan hade Cellbes stora utmaningar och tappade i försäljning. Nu har trenden vänt och man har rejäl positiv tillväxt i samtliga nio länder.

Lyssna till när Charlotte Nordén berättar om kraften i att fokusera på en tydlig målgrupp och vikten av att vara stolt över den. Hur Cellbes gick från postorderföretag till framgångsrik e-handel och hur viktigt det är att få organisationen involverad i gemensamma strategier och mål.

Charlotte Nordén har över 30 års erfarenhet från retail. Hon har jobbat med allt från inköp till marknad och försäljning, bland annat som VD för Joy och Desam Fashion Group. Charlotte har dessutom, under många år, haft ledande befattningar inom ICA.

Idag är Charlotte, sedan 2,5 år VD på Cellbes i Borås, samt ledamot i Svensk Handel STIL:s styrelse.

Patrik Widlund

Hur ska mogna företag klara konkurrensen med digitala startups?

Patrik Widlund har lång erfarenhet av företagsledning inom mediebranschen. Han har under senare år arbetat med styrelseuppdrag och rådgivning i många olika branscher.

Jobbar nu som marknadschef på Svea Ekonomi och är aktuell som författare till den omtalade boken “Digital transformation- strategier för affärsutveckling”.

Patrik Widlund pekar på hur affärsutveckling och företagande har sett ut under många år och vad som har förändrats. Presentationen visar skillnaden mellan historia och framtid, mellan mogna företag och startups. Han ger konkreta tips på hur du ska få fart på den digitala utvecklingen utan att förstöra den gamla affären.

Och hur mogna företag ska kunna bli lika snabba och flexibla som de startups som vill åt delar av din affär.

 

Alexander Bard

Den augmenterade världen – när det digitala möter det fysiska under 2020-talet.

Alexander Bard är filosof, futurolog, andlig och politisk aktivist. Han har ett mångårigt framgågsrikt förflutet som artist, producent och låtskrivare i musikbranschen. Bard är flitigt och internationellt anlitad som föreläsare och debattör, både på livescener och allsköns medieplattformar.

Tillväxten slår nya rekord, fattigdom och analfabetism minskar, teknologiska innovationer skapar fantastiska möjligheter. Samtidigt känner vi alla innerst inne att det är någonting som är fundamentalt fel.

Hör Alexander sia om den digitala framtiden, något han med framgång gjort så många gånger innan.

 

Daniel Wellington

Hur kunde de gå så bra från start och vad väntar nu?

Från att ha varit ett bolag med full fokus på e-handel väljer nu Daniel Wellintgon att öppna egna butiker för att förstå sina kunder ännu bättre än innan.

Med oss har vi Kent Karlsson och Niclas Kullman. Kent är sedan två år tillbaka CIO på DW och har under mer än 20 år drivet en mängd olika utvecklingsprojekt. Idag driver Kent en modern och innovativ IT-avdelning där IT spelar en central roll i företagets framgång. Niclas har varit  DW sedan 2016 och har under den tiden haft roller såsom global head of Ecommerce, global head of Customer Experience & Analytics och nu senast Global Head of Digital & CX. Med ett tydligt kundcentrerat ledarskap driver Nicla den digtala affären för att förbereda DW för kommande utmaningar. 

På scen kommer de tala om den framgångssaga Daniel Wellington är. Hur gick det så snabbt och hur driver bolaget sin utveckling frammåt? Hur nyttjar de bäst den information de har om sina kunder, och hur byggs det förtroendet upp?  Och varför väljer en framgångsrik e-handel att öppna fysiska butiker?

Lars-Åke Tollemark

Internet will not kill physical retail

 

I en marknad där e-handel länge varit ett naturligt steg för fysiska butiker, ser vi nu en ökad önskan hos konsumenter för interaktion.

 

Lars-Åke Tollemark är Managing Director för den nordiska marknaden på Unibail. Han har under sin tid där levererat projekt med ett netvärde av 11 miljarder SEK, där bland annat Mall of Scandinavia är ett av dem. Han har tidigare varit VD för Marc O’Polo Nordic and Eastern Europe och innan dess VD och delägare i ett familjeägt bolag som han drev ända till notering på Stockholmsbörsen.

Hör Lars-Åke berätta om hur den fysiska handeln nu måste ställa om till omni samtidigt som e-commerce måste integrera fysiskt med sina kunder. Många riskerar att slås ut, både i fysisk och digital handel, om erbjudandet inte vässas.

Lars-Åkes LinkedIn

Oscar Rydman

Kompetensförsörjning – hur du ligger steget för

 

Samtidigt som företagen konkurrerar om kompetensen – speciellt inom techbolag – gör teknikutveckling och globalisering kompetens till ett av de viktigaste elementen för tillväxt och internationell konkurrens.

Oscar Rydman har tidigare arbetat med affärsutveckling och partnerstrategi på Linkedin och är idag VD för Pangara — ett företag som matchar ett globalt nätverk av högkvalificerade utvecklare med svenska företag. Med andra ord en expert inom rekrytering och arbetsmarknad. Oscar har stenkoll på hur du som arbetsgivare behöver utforma ditt medarbetarerbjudande för att hålla din relevans.

Ta del av Oscars Rydman perspektiv på det professionella nätverkets utveckling, samt hans best practice inom digital rekrytering och talent branding.

  • Vilka är de viktigaste komponenterna för dig som arbetsgivare för att behålla din relevans på framtidens arbetsmarknad?
  • Vilka utmaningar står svenska företag inför när det kommer till talang?
  • Så hittar du rätt medarbetare samt utvecklar och behåller dem i företaget

 

Linkedin

Läs om fler talare

Ishtar Touailat

Ledarskap i en digital värld

Vi är på väg mot en värld där förändringar sker snabbare än vad vi kan anpassa oss för. Digitalisering – ordet på allas läppar. Hur ser framtidens ledarskap ut i en allt mer digitaliserad värld? Vilka förändringar måste ske i ledarskapet för att attrahera och coacha den nya generationen och hur kommer framtidens arbetsplats att se ut när interaktionen mellan människan och tekniken blir allt mer tydlig – Ska vi frukta eller hälsa robotarna välkomna?

”Min största tillgång är att jag får ’shit done’ och att jag lyckas engagera mina medarbetare”

Ishtar är en prisbelönt serieentreprenör som har gjort stora innovationer inom IT-branschen. Hon är en stark kvinnlig förebild i företagsvärlden med ett stort antal framgångsrika start-ups i bagaget där hennes fokus varit inkludering, innovation och att minska på ojämnheterna mellan män och kvinnor. Ishtar har uppmärksammats för sitt starka ledarskap och aktiva arbete med att skapa en mer jämnställd teknikbransch, vilket har genererat henne mycket fina utmärkelse.

Ishtar har precis börjat som Global AI & Innovationschef på TechBuddy. De tidigare två år spenderades som innovationschef på IT-jätten Tieto vars uppgift tillsammans med sitt team bygga världens främsta inkubator inom Artificiell Intelligens.

Ishtars medverkan på SEBC presenteras av Alektum Group.

Linkedin

Läs om fler talare

Karin Zingmark Moderator

Karin Zingmark, strategisk rådgivare inom digital kommunikation och ledarskap blir årets moderator på Scandinavian E-business camp.

Karin har omkring tjugo års erfarenhet av att driva förändring på temat kommunikation och ledarskap i en uppkopplad värld. Genom åren har Karin haft ledande befattningar inom IT, tech- och mediabranschen, senast i rollen som marknadschef på Microsoft i Sverige. Med nyfikenhet som drivkraft, mod att testa nytt och utforska samt ett stort engagemang för digitalisering säkerställer Karin att utnyttja de möjligheter som uppstår i en uppkopplad värld.

Läs om fler talare