Nyhet

Hur du förbereder dig inför Black Friday

Förberedelser är viktigt, ta del av våra tips för att öka din försäljning på bästa sätt under årets viktigaste försäljningsdagar..

De flesta är redan i full fart med förberedelserna inför årets Black Friday, checka av de viktigaste tipsen så är du också väl förberedd.

FÖRBERED DIG FÖR ÅRETS SHOPPINGHELG
Den 24 november är det dags för Black Friday igen, som snabbt har blivit den populäraste shoppinghelgen. Numera är Black Friday dagen då julhandeln drar igång på allvar och det som driver försäljningen är att konsumenterna har en tidsbegränsning för att kunna göra de där superklippen.

VAR MED PÅ BLACK FRIDAY OCH PLANERA I GOD TID Black Friday pågår för det mesta bara under 24 timmar. Men för att maximera har många valt att förlänga rean över hela veckan och även över helgen för att gå ihop med Cyber Monday. Alla har inte samma tillvägagångssätt men oavsett bör du sätta grunden för dina mål med hur du rear. Ett sätt kan vara att rea utan nästan några marginaler för att hitta nya kunder eller ett annat att behålla marginalerna för att rea ut det som behöver reas ut.

TIPS INFÖR BLACK FRIDAY

Här kommer våra tips inför Black Friday. Checka av och se till att du är förberedd inför de viktigaste försäljningsdagarna på året.

    • Börja tidigt – I år kommer Black Friday uppfattas som längre än tidigare år. Vi rekommenderar att du börjar tidigt men inte tidigare än att du har tillräckligt med intressanta erbjudanden. För att maximera har många valt att förlänga rean över hela veckan fram till och med måndagen som kallas Cyber Monday. Ökningen sker gradvis troligen från måndagen och fler kommer i år ha dagserbjudanden under dagarna innan. För att sen lämna sina bästa erbjudanden till fredagen som är själva Black Friday dagen.
    • Planera kampanjer – Hela Black week är perfekt för kampanjer. Det är dock viktigt att planera och skapa allt nödvändigt material i god tid inför Black Friday. Fundera på innehåll, tidsperiod, vad det får kosta och tänk gärna på att sticka ut för att inte försvinna i bruset.
    • Erbjudande – Ha erbjudanden på de produkter och kategorier som är mest intressanta för din målgrupp. Kolla så att produkterna har en bra popularitetsnivå och undvik opopulära produkter. Tyvärr är en produkt opopulär kommer du inte att gynnas av att rea ut den. Satsa gärna på att ha erbjudanden på produkter som driver impulsköp.
    • Exponering – Se till att dina Black Friday erbjudanden syns. Exponera dina erbjudanden på startsida, nyhetsbrev och prisjämförelsesiter tex Prisjakt och Pricerunner, men också i övriga kanaler som Marknadsplatser.
    • Trafik – Under Black Friday och en tid innan ökar trafiken generellt och då förhoppningsvis också till din site. Ta vara på den trafiken genom att få kundens uppgifter tex genom att de skriver upp sig för att få ert nyhetsbrev. Många vet att det är ett bra sätt att genom nyhetsbrev få veta erbjudanden tidigt. Du får då en möjlighet att nå kunden efter Black Friday och kunna sälja till de framöver.
    • Mobil – Mycket trafik under Black Friday kommer via mobil, se till att dina erbjudanden ser bra ut i mobilen. Låt dina erbjudanden sticka ut och skapa en känsla av att det är bråttom.

    Jetshop Kundportal

    Vi vill också påminna dig om vår kundportal som vi lanserat i år. Vi uppdaterar den kontinuerligt med information om hur du på bästa sätt kan arbeta med din Jetshop-plattform. Genom att du tar del av artiklar, tips och tricks i kundportalen hoppas vi kunna förenkla ditt arbete.

    MED SIKTE PÅ ÖKAD FÖRSÄLJNING ÖNSKAR VI EN LYCKAD BLACK FRIDAY!

blackfriday