Press

Universeum väljer också Jetshop Ticket Commerce

Sommar och semestertider innebär högt tryck på biljettkassorna på vetenskapscentrumet Universeum vid Korsvägen i centrala Göteborg. För att minska kötiderna lanserade man därför för några år sedan biljettförsäljning online. Men den dåvarande lösningen innebar administrativt arbete och handpåläggning från personalen. Inför årets säsong gör man därför en nysatsning och byter plattformsleverantör till Jetshop Ticket Commerce.

Att stå i kö finns sällan med på önskelistan för en förväntansfull familj på väg in till en rolig, spännande och lärorik dag på Universeum. För att minimera detta lanserade Universeum för ett tag sedan biljettförsäljning via nätet. På så vis minskade man trycket på biljettkassorna och därmed kötiderna. Men den dåvarande lösningen innebar visst krångel, administrativt arbete och handpåläggning från personalen, något man ville komma bort från.

Biljettförsäljningen online frigör tid för vår personal som istället kan fokusera på att erbjuda besökarna en bättre upplevelse. Det förkortar dessutom kötiderna för samtliga gäster, säger Eric Edblad, försäljnings- och marknadschef på Universeum. Han fortsätter:

Vi kommer självklart fortsätta att sälja biljetter också i den fysiska kassan, men ju fler som väljer att köpa förköpsbiljett desto kortare kötid blir det även för dem som inte gjort det.

För att locka besökare till förköp online upplyser man om att de kan gå direkt genom spärrarna, utan att köa till biljettkassan. Allt de behöver göra är att visa sitt sms eller värdebevis.

Erfaren e-handelsplattform som teknikleverantör

Bakom den tekniska plattformen står Jetshop och deras lösning speciellt utvecklad för entréavgifter, årskort och attraktionsbiljetter, Jetshop Ticket Commerce. En plattform som också används i samma ändamål av bland andra Liseberg, Gröna Lund, Kolmårdens Djurpark, Skara Sommarland och Skansen.

Vi är riktigt glada att även Universeum väljer Jetshop Ticket Commerce som e-handelsplattform för att sälja sina entréprodukter online. Vi har de senaste åren utvecklat en riktigt bra e-handelsplattform för försäljning och digital leverans av entréer, årskort och övriga parkprodukter tillsammans med de största attraktionerna i Sverige. Att vi dessutom får vara med och bidra till att vetenskapsintresserade och leksugna göteborgare och turister får en bättre upplevelse på en av landets mest besökta anläggningar gör det extra kul, säger Johan Wiberg, Produktägare på Jetshop.

Onlineförsäljningen av entrébiljetter till Universeum är redan lanserad, och redan idag kan alltså gäster välja biljett efter besökarens ålder och period på året.

 

FÖR MER INFORMATION:

Mikaela Lennermar
Marketing Manager
Universeum+jetshop